mandag 9. februar 2009

Utrydningstruede ord

En liten tekst med utrydningstruede ord:
Mamma klarer som alltid å omkalfatre alt jeg sier og sier jeg bare snakker lirumlarum. Og i befippelse klarer jeg ikke å komme på en god forklaring. Jeg svarer som vanlig litt obsternasig tilbake og mamma vikler seg inn i en lang harang. Men til slutt legger jeg meg flat og vi akkederer. Jeg er en halunk og har en rev bak øret, så jeg tar bilen hennes, den gamle skaberakken og biler til beileren min og sier ja, jeg er nå familiens nebbenose.

Ordliste:
Omkalfatre - snu opp ned på noe, eller å stokke om på
Lirumlarum - Snikk snakk, å skravle i vei
Befippelse - Forfjamselse
Obsternasig - Småfrekk
Harang - en høytidelig, gjerne litt oppstyltet passasje i en tale.
Akkedere - å bli enig om
Halunk - en slyngel, kjeltring
Rev bak øret - en luring
Skaberakk - elendig og skrøpete ting
Bile - kjøre bil
Beiler - en frier
Nebbenose - ufordragelig og uforskammet jente

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar